2020. május 4., hétfő

Hétfői kisfilm 6.

GEORGE LUCAS DOUBLE FEATURE

Nem könnyű elhinni, hogy az American Graffiti, Indiana Jones és Yoda szülőatyja az amerikai kísérleti filmek buja mocsarából bújt elő a radikális 60-as években, pedig első kisfilmjei tanúbizonysága szerint George "Star Wars" Lucas pályakezdetén sokkal közelebb állt Man Ray-hez, mint Corman-hez (szöges ellentétben az AIP-istállóból indult cimborákkal, Coppolával vagy Milius-szal). Korai rövidfilmes életművében akad ellenkultúrális fotómontázs Arthur Lipsett szellemében (Look at Life), Kenneth Anger-féle szerelmi vallomás egy neonfényes gépjárműhöz (Herbie), valamint lírai szépségű városfilm e. e. cummings avantgárd költeménye ihletésére (anyone lived in a pretty how town). A későbbi mainstream életművet leginkább megelőlegező két munkája már óvatos kacérkodás a műfajisággal: a Freiheit egy illegális határátlépés hajszafilmecskéje, amelyben Randal Kleiser eljövendő filmrendező igyekszik a hőn áhított szabadság Kék lagúnája felé; az Electronic Labyrinth THX 1138 4EB díjnyertes kisfilmje pedig egy ultrasteril disztópikus világból történő kétségbeesett szökési kísérlet története, amelyből Lucas négy évvel később első egész estés filmjét készítette (THX 1138). Két menekülési kísérlet a szigorú szabályok világából a szabadság szuverenitása felé - épp ellentétben azzal a művészi úttal, amely az experimentalitásból az effektparádés zsánerfilmek felé vezetett.
Freiheit / THX 1135 4EB (magyar felirattal)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése