2020. május 16., szombat

New Bevery Double Feature 2.

SPORT DISZTÓPIÁK

A 70-es évek exploitation-filmjei már ötven éve világosan megjósolták, mi történik egy olyan társadalommal, ahol a színházakat kiszorítják a stadionok, a televíziós vetélkedők a szellemi képességekről áttérnek a fizikai adottságokra, és az emberéletek puszta pontértékekké válnak, legyen szó számítógépes játékokról vagy demokratikus választásokról. Ezek a filmek a zsánerindító olasz Tizedik áldozattól jobbára mind besorolhatók a sötét disztópiák csoportjába: még a legelszántabb trash-filmes sem próbált csábító modellt építeni egy olyan "szép új világra", ahol a nézettségi rekordokat gyilkos gladiátor-viadalok hozzák (Running Man, Endgame), az amerikai focit életre-halálra játsszák szúró-vágó fegyverekkel (Blood of the Heroes) vagy óriásrobotok arénaharcával döntik el a politikai vitákat (Robot Jox).
A minizsáner amerikai úttörőjét aligha meglepő módon méltóságos Roger Corman és az AIP stúdiója jelenti, ahol a Forma-1-et fejlesztették tovább egy Trump-típusú jövőkép keretében halálos pontversennyé - a győzelem immár nem az időeredmények alapján dől el, hanem a transzkontinentális ágyúgolyófutam során elgázolt, felkoncolt áldozatok hozzák (a nők minden korosztályban plusz 10 pontot érnek, a kisgyerekek 70-et, a főnyereménynek pedig a 75 év fölöttiek számítanak kemény 100 ponttal). A Death Race 2000 elsősorban méregerős politikai és média-szatíra, másodsorban pazar csillagparádé a versenyzők körében, a Frankenstein nevű antihőst alakító David "Bill" Carradine-nal, az antagonista-szerepben lubickoló rögbrutál Stallone-vel és a Warhol-szupersztár Mary Woronovval, aki Calamity Jane Kelly cowgirl-killerének szerepében domborít szemmel látható élvezettel. 
Egy esztendőben az AIP szubverzív örömöket kínáló Halálfutamával mozikba került a műfaj nagystúdiós verziója is, amely neves szerzői rendező irányításával (Norman Jewison), kiváló irodalmi alapanyagból (William Harrison novellája) készült, lenyűgöző képi világgal és remekül koreografált akció-jelenetekkel dörgölve a nagyközönség orra alá szívszorító kritikáját a jövő fogyasztói társadalmáról. A választott sportág, a címadó Rollerball, a görkorcsolya, jégkorong és kosárlabda édeshármasának bizarr porontya, egy tölcsér alakú arénában, motoros segítőkkel és nem ritkán halálos végkimenetellel - a finálé vériszamos Houston-New York mérkőzése a zsáner legnagyobb hatású jelenete, olyasféle revízionista műfaji apoteózis, amelyre csak és kizárólag a 70-es évek volt képes.

Trailerek: The Running Man / Warriors of the Year 2072 / The Blood of Heroes
Death Race 2000 (magyar felirattal)
Kisfilm: Rendezvous
Rollerball (szinkron)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése